onsdag 13 oktober 2010

Våga pröva och utvecklas

Tala bakom ryggen på gästen? Twitter på duken bakom talarna eller panelen väckte många tankar hos mig. Missförstå mig rätt, jag arbetar som pedagogisk utvecklare, bland annat med IT och är inte rädd för ny teknik. Jag var till och med i en diskussionsgrupp om hur sociala media kan användas vid konferensen.

Våga pröva, lära och göra bättre nästa gång är viktigt för mig. Som pedagogisk utvecklare är jag ibland lite rädd för en överbetoning av rollen som förebild, vi måste också våga med risken att allt inte blir perfekt och dra lärdomar.

Jag tror att många med mig funderade på hur bra twittrandet fungerade under den första sessionen, i det formatet. Vad jag förstår så var det fler än jag som fick problem med perceptionen. Uppmärksamheten svävar och fokusen på det viktiga som sägs i dialogen därnere störs. Själv satte jag mig och blundade för att sortera bland intrycken.

Troligtvis leder användningen till intressanta dialoger om varför vi ska använda sociala media, när och på vilket sätt. För mig skulle lärdomen vara att i ett sånt här forum strukturera upp inflödet. T.ex genom att under ett kort tillfälle fokusera twitter och gärna efter en särskild inbjudan om frågor (kan väl hävdas att det strider mot öppenheten och friheten). Eller om möjligt ha en moderator för twittrarna som summerar och lyfter frågor som kommit upp den vägen. Det behöver inte vara en begränsning av det fria men en strukturering och ett urval i relation till det som händer i rummet.

En annan fundering rör vilken dialog som inte skedde på grund av det sociala verktyget. Ingen frågestund där åhörarna fick tala med panelen, och ganska lite av det som skrevs på väggen kom in i samtalet.

Jag är dock glad att arrangörerna vågade och prövade! Jag tror att det leder till många intressanta diskussioner om varför och hur sociala medier kan användas i relation till och separat från traditionella undervisningsformer. Jag tror också att det kommer vara spännande att följa kvittret under konferensen och jag är redan fast!

Jag funderade över om jag skulle publicera det här eftersom jag låter tekniken stjäla uppmärksamhet från det viktiga innehållet i dialogen. Men i vår verksamhet finns oftast en metanivå där användningen av tekniken är stoffet och något vi behöver diskutera och lära oss kring. Därför avslutar jag med frågor och förhoppningar.

Vilka lärdomar drog ni? Vilka andra erfarenheter har ni? Jag hoppas få höra mer om positiva erfarenheter av t.ex twitter i undervisningen!

Vi ses vid fågelholken! :)

Martin Bergqvist
Universitetspedagogisk utvecklare, SU




Location:Sörahemsvägen,,Sverige

7 kommentarer:

  1. Icke minst behöver man klargöra varför man använder Twitter under en session. Nu blev det referat, reflektioner, diskussionsförsök, frågor riktade till panelen och generellt socialt pladder i en enda röra. @ugglemamma

    SvaraRadera
  2. Jag tycker inte det är hyggligt att lägga ut Twitter bakom ryggen på de som debatterar. Man borde haft en monitor framför dem så de kunde se utan att behöva vända sig om. Sen borde vi som twittrade tidigare ha vetat om att vi kunde ställa frågor den vägen.

    SvaraRadera
  3. Tack Åsa och bourelius! Det tror jag verkligen har betydelse!

    Många tankar har kommit fram i kvittrandet: moderatorn behöver välja ut intressanta frågor, auditoriets twittermognad och vana har betydelse, finns andra lösningar för att visa flöde som kan fungera bättre och att twitter kan vara en oerhört stor tillgång i möten och konferenser.

    Kul, jag vill lära mer och hör gärna mer om goda exempel! :)

    Martin

    SvaraRadera
  4. Jag håller på och försöker få ett grepp om twitter, så jag har inte någon riktigt mogen synpunkt än, men är det inte i huvudsak en ganska begränsad chatt-teknik?

    Hur ofta uppstår t.ex. dialog och flerstämmighet? Är det inte i grunden mycket av envägskommunikation av typen "anslagstavla" (givetvis beroende på hur man använder tekniken).

    SvaraRadera
  5. Det här är ett jättebra exempel på att IT är ett pedagogiskt verktyg. En didaktisk reflektion behövs precis lika mycket som vid alla annan undervisning. Vi behöver en teoretisk, didaktisk och teknisk kunskap kring detta. På det här sättet blev twitter en ögonöppnare. Jättebra att använda men hur är en annan fråga.
    Annika Hössjer SU

    SvaraRadera
  6. Jag har också funderat mycket på hur man skulle kunna använda twitter. Jag tror som ni att man måste hitta lite andra lösningar än just så som det användes här. Moderator är förstås en beprövad metod som brukar användas i tv i en del debattprogram. Jag funderar också över hur twitter skulle kunna användas i kurser, kanske främst nätkurser. Jag ser framför mig en sorts metadiskussion som inte handlar direkt om innehållet i kursen.

    SvaraRadera
  7. Jag funderade på om det inte kunde användas strukturerat som en slags avancerade "clickers" i storgruppsundervisning men med "kortsvar" via mobilen/datorn istället för "mentometer-MCQ".

    Men hur funkar det i praktiken? Kan man verkligen kräva att folk skaffar ett Twitterkonto, betalar för sin delaktighet i undervisningen med telefonräkningen, osv?

    SvaraRadera