onsdag 13 oktober 2010

Skillnaden mellan att göra på rätt sätt och att göra det som är rätt

Hallå NU2010!

Efter öppningstalet och presentationen "fyra bröllop & en begravning" bar det av till det första passet med föreläsningar, workshops och diskussioner.
Själv hamnade jag på workshopen "Fötterna i marken & blicken mot skyn - strategier för samverkan med näringsliv och samhälle i utbildningar" som hölls av Maria, Margareta och Monica ifrån Designhögskolan vid Umeå Universitet, ett bra gäng som kompletterade varandra väldigt bra.

Kärnan i deras workshop handlade om att låta studenterna arbeta med riktiga problem från ett riktigt näringsliv. Det här ger studenterna ansvar för sina deadlines eftersom det handlar om att leverera snarare än att examineras. Varför är det här viktigt? Är det för att det endast är slutprodukten som räknas? Knappast.
Det är just lärandet och den ständiga kopplingen mellan teori och sedan omsättning i praktik som gör att resan till målet blir målet i sig (för att använda en van klyscha).

Så fungerar det här endast och enkom på designutbildningar? Om man får tro Maria, Margareta och Monica så är det här en "pedagogik i liten kostym" som lika gärna kan fungera som arbetssätt på andra utbildningar och ämnen. Som student är det just progressionen i utveckling som är viktigast, att jag som student hela tiden blir bättre på det jag gör, varför också svårighetsgraden kan öka progressivt.

Det finns föreställningar om att denna projektbaserade undervisning inte gör sig bra i den traditionella högskolan och universitetet. Så för att knyta an till öppningstemat om bröllop och begravningar: jag skulle gärna fria till Designhögskolans projektpedagogik och på samma gång vilja stänga av den konstgjorda andningen för vår alltmer arkaiska universitetsutbildning.

Studentinflytande - Out

1 kommentar:

  1. Intressant. själv satt jag på passet som började med föreläsningen med rubriken "Erfarenheter av portfoliometodiken inom nätutbildning.."

    Tankar ert blogginlägg:
    När jag fått uppgifter som varit hyffsat omfattande samtidigt som jag känt att de saknat koppling till resten av lärandet under kursen och till någon verkliguppgift som har ett mer direkt syfte som inte handlar om skrivandet i sig eller om att bli examinerad, så har jag haft svårt att genomföra dom.

    Uppgifter som jag kännt haft bra koppling har jag ägnat mycket tid åt, även sådana uppgifter som jag sett varit bra för min utveckling mot utbildningens mål/professionen, även i de fall uppgifterna inte ingått i undervisningen och bedömts av lärare eller varit poänggivande.

    Exempel:
    i kursen - skriva cv innehållandes de kompetenser jag fått i kursen.
    utanför kursen - göra reklamfilm till ett företag, plancher till studentevenemang.

    Jag läser till lärare inom bland annat ikt och lärande.

    kursen hade många bra försök till veklighetsanknytning vilket jag uppskattat. till exempel att blogga uppgifterna och få återkoppling från andra studenter eller göra lektionsplanering för sammarbetsprojekt med skola i annat land. tror denna uppgift fått kommit med i min listan ovan om det utöver att blogga uppgiften hade ingått att beskriva miljön på min tänka skola där jag var lärare i framtiden efter min utbildning och att man sökte upp en verklig skola i ett annat land tex på nätet som man läste in sig på, som man gjorde planeringen mot. = verklighetsanknytning för mig.

    alltså, i första hand göra ett försök till verklighetsanknytning från lärares håll som utformar uppgifter för studnter. och i andra hand, utvärdera om kopplingen kan bli ännu starkare.

    SvaraRadera