måndag 18 oktober 2010

anteckningar: Milleniegenerationens särskilda lärandestrategier

Delar här med mig av anteckningar från ett mycket intressant rundabordssamtal under nu2010:


Milleniegenerationens särskilda lärandestrategier
Torsdag kl 10.30-11.30


Seminarieledare: Jan-Olof Gullö, lektor journalistik på Södertörns högskola och har sin huvudanställning inom journalistprogrammet men arbetar också med högskolepedagogiska kurser. Närvarande är ett tjugotal personer - personer från lärarutbildning, lärare informationsteknik, förlagsarbetare, studierepresentant, bibliotekarie, pedagogisk utvecklare, omvärldsbevakare..

Sedan blir det en genomgång framifrån av föreläsarens tankar kring begreppet "millenniegenerationen": de som ännu inte var vuxna vid millennieskiftet. Stötte på fenomenet i CBS 60 minutes där man beskrev dagens studenter:
kan bo hemma efter sina college-/universitetsstudier, illojala mot arbetsgivare, konverserar mha teknik under lektion, kompisar från hela världen, kan ses som ungdomar vid 35 års ålder, curlingföräldrar.

Ger som exempel att hans farfars lärandestrategier därför måste ha varit annorlunda än hans barns. Berättar att efter att hans intresse vuxit började gå igenom litteratur på området.

Bilder (projektor) som är kopplade till det han talar om:
  • [Kinesisk skolklass som samarbetar med klass i Sverige] 
  • [Ungdom i sitt rum som gör egen musik med enkel utrustning] 
  • [Gramofon/Phonograf] – Skivorna kostade en gång mycket  och skivspelaren, phonografen, kunde kosta ca en tiondel av kostnaden för en bil (t-ford). 
  • [Program för musiknedladdning på nätet] 
  • [Album Green Day  - American Idiot. med amerikansk fotbollsspelare] – Detta album fick bl a Grammy för bästa album i USA. Innan musiken blev tillgänglig på CD, i radio eller på MTV ingick musiken från albumet i ett populärt dataspel om amerikansk fotboll. Detta alltså för att sprida musiken och för att marknadsföra albumet. Detta är ett exempel på att millenniegenerationen beskriv ha andra medievanor än äldre generationer.Detta var bakgrund till millenniegenerationen.

Berättar om TV-journalistikprojekt han drivit ihop med en kollega (liknande arbetssättet med hur musikerstudenter spelar symfoniorkester):
  • I projektet var det 7 gånger fler studenter/lärare än vanligt för ett sådant projekt inom denna kurs.  
  • Blandat med studenter från första terminen och fjärde terminen på jorunalistprogammet 
  • De äldre studenterna var gruppledare (redaktörer, fotografer och redigerare) de yngre studenterna var reportrar och resarchers.  
  • Två veckor på sig.
  • Lärarroll att handleda. Visades gå från "Vill ni ha hjälp? --> "Vi hör av oss om vi behöver hjälp! 
  • Visning färdiga filmer aula: nyhetsinslag

Slutsats: Resultatet väl så bra som vid lärarintensiva kurser.

Motgångar: Fanns grupper som havererade men gruppmedlemmar fortsatte på egen hand.

Säger att fäster bättre om student är föredöme, och att de som lärare fick en känsla av att inte vara behövda vilket man ogärna vill känna men uppnådde målet: kunskap hos studenterna.

Diskussion: Milleniegenerationen för generaliserat. Och flera uttalar sig om att sett att ungdomar tar eget initiativ, hjälper varandra. Flera stämmer in i att ungdomar har tillgång till kunskap och vänner i Guatemala men begränsad kunskap om internet och informationssökning. Tar första träff i Google. Kan inte alltid göra en innehållsförteckning. Lärares funktion: Ge sammanhang, leda, pucha, höja ribban, organisera, att skapa ramar. Studenter kan göra kartor men behöver kunna värdera och tillämpa.

Lösa kommentarer: Livrädd varje år att släppa taget men det funkar. Viktigt med struktur för arbetet för när fått arbeta helt fritt fått mkt varierande resultat. Bra om lyckas få flow i det man gör men ibland inte flow förrän gjort tråkiga saker först. Bra att bli medveten om sitt förhållande till gruppen och sitt eget lärande. Aktivt lärande också förmåga att öva upp inför kommande yrke. Examniation vikigt och kan behöva hitta nya modeller.

Jan-Olof berättar om en gitarrkurs där man försökte snabba upp kursen för att få progression men elev vände gitarr fel håll. Då kom läraren ihåg hur det var att inte kunna. Detta viktigt att komma håg: hur det är att inte kunna själv.

Lärdom kan vara (enligt antecknare): Att arbeta med student-lär-student faktiskt inte något nytt men kan vara mkt effektivt om det görs rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar