tisdag 14 september 2010


Sitter på tunnelbanan hemåt efter en hektisk dag på KTH. Trots ett inställt möte om digitala portföljer så blev det en sen eftermiddag.
Dagen avslutades med en kollegial diskussion om ett förslag till omorganisation av den högskolepedagogiska enheten på KTH. Den består idag av en del som ansvarar för den pedagogiska utvecklingen/utbildningen och den delen som undertecknad representerar, pedagogiskt och tekniskt stöd för lärare som vill utveckla sin förmåga att använda IKT i undervisningen. Förslaget pekar på en uppdelning av dessa 2 delar.

FÖRÄNDRING är nog denna veckas nyckelord. I den "lilla världen" så är den föreslagna organisationsförändringen en viktig del. I den "stora världen" så kan det förestående valet naturligtvis innebära FÖRÄNDRINGAR. Vi i NU2010 arbetsgrupp har bjudit in Utbildningsministern till konferensen utan att veta vem som kommer!! Kanske NU2010 är Din chans att träffa en ny utbildningsminister?
En sak är dock säker, den nye Universitetskanslern Lars Heikola har tackat ja till att hålla ett inledningsanförande.

Jag hoppas få diskutera små och stora FÖRÄNDRINGAR på NU2010-konferensen, i såväl informella som formella möten. Det är ju så att individers förmåga att utveckla och FÖRÄNDRA är en av anledningarna till att samhället utvecklas och FÖRÄNDRAS. Alla vi som arbetar med utveckling av våra universitet har en viktig roll i detta förändringsarbete. Jag hoppas vi tillsammans kan utveckla vår förmåga till utveckling och FÖRÄNDRING i dialogerna på NU2010-konferensen.

Anders Ambrén
KTH Learning Lab

2 kommentarer:

  1. Förändringar är intressanta processer att samtala omkring, men kanske drivkrafterna bakom förändringar är ännu intressantare. Vem driver förändringarna och varför?

    En annan intressant fråga är förhållandet mellan förändring och utveckling. All förändring är inte utveckling. Med utveckling menas normalt en förändring till något bättre mer värdefullt eller mer differetierat, även om man ibland talar om en ”negativ utveckling”. Om en förändring ska kallas utveckling eller inte blir med andra ord en fråga om värderingar.

    Jag håller därför helt med Anders om att utveckling och förändring är ett intressant ämne för samtal och diskussioner på konferensen. Inte minst frågan om vem som avgör vilken förändring som är utveckling.

    Jan Stockfors
    Universitetspedagogiskt centrum, SLU

    SvaraRadera
  2. Det glädjer mig att det finns intresse att diskutera de organisatoriska aspekterna - och detta inbegriper t.ex. strukturer, processer men också strategier och drivkrafter.

    Jag tror att NU2010 kommer att erbjuda tillfällen till samtal/diskussioner från ett "helikopter perspektiv".


    Nabil Zary
    CME, Karolinska Institutet

    SvaraRadera