Det har redan gått två år sedan den första NU-konferensen, NU2008. Lärare, forskare, studenter, pedagogiska utvecklare och andra med intresse för högre utbildning samlades i Kalmar för att utbyta tankar och idéer, ta del av konferensbidragen och inspireras. En av de intressantare aspekterna av konferensen 2008 var mötet mellan olika perspektiv, forskningsdriven utveckling mötte erfarenhetsbaraserad utveckling, lärare från olika ämnesdidaktiska traditioner kunde hämta inspiration av varandra och IT-pedagogisk utveckling blandades med mer traditionell pedagogisk utveckling.
NU2010 fortsätter på den inslagna linjen och inbjuder till dialog för lärande. Det finns naturligtvis en uppsjö av intressanta frågeställningar att avhandla på en mötesplats för utveckling av högre utbildning, men några övergripande frågor jag gärna vill använda NU2010 konferensen för att fundera vidare kring är: Hur kan den forskningsbaserade kunskapen bli mer tillgänglig för lärarna och tillämpas i undervisningen? Hur kan vi bättre ta tillvara all den erfarenetsbaserade kunskap som våra lärare besitter? Hur kan olika ämnesbundna vetenskapliga och didaktiska traditioner mötas och berika varandra?
Men egentligen går det nog inte att planera vad man ska få ut av en konferens. Många av de intryck från NU2008 jag påverkats mest av upkom genom oväntade samtal och konfernsbidrag av för mig okända lärare inom främande ämnesområden. Sannolikt blir det likadant med NU2010, dialogen för lärande blir mest intressant när den leder ut i okänd terräng.
Jan Stockfors, planeringsgruppen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar